Aspek Pembungkusan Dalam Pemasaran

‘‘Kebanyakan produk usahawan bumiputera ini mempunyai kualiti yang bagus, namun aspek pembungkusannya masih belum mencapai piawaian yang dikehendaki.” – itulah antara komen mengenai aspek pembungkusan produk  oleh En. Mohamad Nordin, Ketua Unit IKS FAMA, (sebagaimana dilaporkan) semasa berlangsung Ekspo Industri Asas Tani di Ipoh pada bulan Disember 2007 yang lepas.

Dalam pemasaran, aspek pembungkusan produk merupakan salah satu perkara penting yang perlu diberi perhatian. Malah aspek Pembungkusan (Packaging) ini dianggap sebagai P yang ke-5 dalam Marketing Mix selepas 4P (Product, Price, Place & Promotion) yang lazim dipraktik sebagai strategi pemasaran.    

Jika diperhatikan definasi ringkas pemasaran itu sendiri, iaitu ‘SENI MENJUAL PRODUK’, kita boleh apply maksud yang tersirat daripada definasi tersebut ke dalam aspek pembungkusan. Di sini, ianya memerlukan inisiatif usahawan untuk melaksanakan inovasi tertentu bagi mencapai tahap kesempurnaan produk yang hendak dijual. Sekali pun produk mempunyai kualiti yang baik, namun sekiranya aspek pembungkusannya tidak setanding, produk mungkin sukar bersaing, apa lagi di peringkat internasional yang lebih luas persaingannya.    

Dalam menentukan kaedah pembungkusan sesuatu produk, aspek yang paling penting biasanya ialah ia berfungsi sebagai container yang akan memuat dan melindungi produk supaya selamat dan tidak rosak. Namun, pada masa yang sama, kaedah pembungkusan perlu juga mengambilkira beberapa aspek lain serta berperanan antaranya seperti: 

r      Mempromosi produk melalui visual (reka-bentuk, warna, lukisan, grafik dsb.) yang dapat memberikan impression yang baik kepada pengguna.

r      Memperkenalkan identiti korporat / syarikat melalui logo atau jenama.

r      Memberi maklumat tentang produk (bahan, berat / bilangan kandungan, cara guna, logo halal, dsb.)

r      Memberitahu mengenai promosi / tawaran semasa.

r      Mudah untuk dibawa, transportasi dan penyimpanan (eg. bahan, saiz & bentuk)

r      Mematuhi peraturan dan perundangan yang ditetapkan pihak berkuasa.

r      Kesesuaian dengan faktor kos. 

Berasaskan kesedaran tentang peri pentingnya aspek pembungkusan dalam pemasaran, pada masa kini terdapat banyak agensi-agensi yang berkenaan telah mengambil inisiatif dengan memberi perhatian yang lebih serious terhadap isu ini. Sebagai contoh:

  •  Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu menawarkan Skim Bantuan Pembungkusan Produk sebagai usaha meningkatkan lagi dayasaing produk IKS tempatan.
  •  Kraftangan Malaysia (Cawangan Terengganu) di bawah aktiviti R&Dnya mempunyai program Pembangunan Pembungkusan Produk bertujuan meningkatkan penampilan dalam pembungkusan produk serta memberi kesedaran kepada usahawan.
  •  Persatuan Pengilang & Industri Perkhidmatan Bumiputera Malaysia (PPIPBM), menubuhkan Syarikat SME Packaging Centre Sdn Bhd (SMEP) di Banting, Selangor dengan matlamat untuk membantu pengusaha IKS meningkatkan mutu produk serta pembungkusan dan memenuhi standard yang ditetapkan supaya dapat bersaing di pasaran tempatan dan luar negara.
  • SMIDEC pula menawarkan skim yang dipanggil Geran Bersamaan Untuk Peningkatan Keupayaan Rekabentuk Pembungkusan Produk dengan objektif  memberi  bantuan kepada enterprais kecil dan sederhana (EKS) untuk mempertingkatkan dan memperbaiki keupayaan rekabentuk pembungkusan dan pelabelan produk bagi meningkatkan penampilan produk dan memenuhi keperluan dan peraturan pasaran.
About these ads

34 Responses to Aspek Pembungkusan Dalam Pemasaran

  1. anakkawi berkata:

    owh, maklumat yg bagus,…

  2. raudhah berkata:

    boleh saya dapatkan penjelasan dan maklumat tentang aliran pembungkusan terkini? dari segi kualiti, label, mesra alam dan lain-lain yang berkaitan dengan pembungkusan. Perkembangan tentang pembungkusan dulu hingga sekarang. terima kasih

  3. nadzzzzzz berkata:

    nak buat assgment tentng marketing x da idea laaaaaaaa

  4. infosky berkata:

    Hai raudhah,
    komen anda di block sbg spam oleh admin. sya bru jmpa & de-spam.
    Apa yg saya tahu sedikit ialah; bnyk perubahan bbnding dlu especially dri aspek pnmbahbaikan kaedah krna kprluan smasa dan polisi/strategi industri. Trend pembungkusan kini berasas/mmbri perhatian kpd konsep:
    – portabiliti , sbb lifestyle kini ‘moving community’.
    – ekologi/mesra alam; sbb. kesedaran msyarakat & peraturan k’jaan.
    – fashion/style ; saiz, design, color dsb.; sbb. perubahan kegemaran semasa.
    – bahan lebih baik ; sbb peningkatan stndard/kualiti & isu keselamatan pengguna.
    – kemewahan, bg produk spesifik dan segmen pengguna tertentu.
    – boleh recycle; sbb. faedah kpd ekologi & aspek ekonomi.
    – functionality; sbb khndk kpd kblhgunaan plbgai fungsi.

  5. aziah berkata:

    bagaimana pembungkusan ini dapat diaplikasikan ke sekolah utuk pasaran pasaran pendidikan.

  6. NONI berkata:

    Dari pengalaman, saya perhatikan pemasaran pemblajaran utk sekolah pembungkusan hendaklah memberi penekanan kpd aspek visual (macam infosky sebut di atas) kerana tarikan kpd grafik, rekabentuk dan warna berperanan penting bg sektor ini. Bagi penawaran peringkat permulaan, faktor kos dan margin kita biar tidak banyak kerana ruang pasaran yg luas adalah menjadi target. Faktor-faktor yg lain tu boleh djadikan sokongan kpd faktor teras (visual) tersebut.

  7. zulaikha berkata:

    askum…
    saya ingin bertanyakan dengan lanjut dan lebih mendalam lagi mengenai reka bentuk pembungkusan…
    maksud saya,
    1) apakah yang dimaksudkan dengan reka bentuk pembungkusan?
    2) apakah fungsi utama pembungiusan dalam pemasaran?
    3) apakah keperluan pembungkusan dalam pemasaran yang dinyatakan dalam aspek pembungkusan dalam pemasaran??
    4) mengapakah pembungkusan sangat penting dalam pasaran kini?
    5) dalam keterangan di atas, mengapakah pembungkusan dikategorikan dalam 4P, bukankah ia tidak termasuk dalam 4P?

    terima kasih…

  8. infosky berkata:

    Sorry, kna tak masuk agk lama keblog sya yg ni. Btw, sdikit yg dpt sya jwp ialah:

    1) Rekabentuk pembungkusan = menyempurnakan pakej pembungkusan produk melalui perancangan dan pembentukan keseluruhan bentuk dan struktur yg bertepatan. Ianya mengambilkira factor2 spt. saiz, bentuk/corak, warna, rupa luaran, keselamatan, kesan kpd alam, mudah bawa, kos dsb.

    2) Bg sya ialah fungsi protection (mengisi, menyelamat, melindungi/preserve) kpd produk yg nak dsmpaikan kpd penguna, antaranya dpd rosak oleh gegaran, hentakan, tekanan, campuran/cemaran udara & cuaca, suhu dsb. Dari itu ditentukan kaedah & bahan yg sesuai spt berasaskan kertas, plastik, tin dsb.

    3) Keperluan biasanya mengambilkira jenis bahan, bentuk (design), faktor mesra alam, regulasi/undang2 stempat, trend & mesti sepadan dgn kos.

    4) Antaranya sbb pembungkusan adalah salah satu cara efektif mempromosi produk, ie.- menarik pembeli pd pandang pertama (rekabentuk), memberikan maklumat (produk & pengeluar), dll spt peranan yg disebut dlm tulisan d atas. Kaedah pembungkusan dpt diubahsuai sesuai dgn faktor keperluan pengguna semasa & setempat. Pembungkusan menjadi kaedah komunikasi (beri mesej) tntg produk olh pengeluar kpd pengguna.

    5) Memang pembungkusan tiada dlm 4P, cuma dsbabkan pentingnya aspek pembungkusan dlm pemasaran, sstengah pihak angapkan ianya P ke lima, ie menjadikan bauran pemasaran 4P kpd 5P dgn mmasukkan satu lagi P iaitu Pembungkusan.

    P/s: pembungkusan yg agak unik, cuba check di

    http://dzineblog.com/2008/04/packaging-design-inspiration.html

  9. muhamad saiful berkata:

    saya benar2 nak tahu dengan terperinci apa maksud
    ” rekabentuk dan pemposisian perkhidmatan pemasaran ”

    jika boleh saya mahukan jawapan dengan segera

    tq

  10. infosky berkata:

    tak brapa jlas situasi pemasaran yg sdr khndaki. Klau dlm hal pemasaran internet cthnya, rekabentuk boleh bmaksud mengadakan/melengkapkan laman web bg tujuan marketing dgn ciri2 spt items, contents, bentuk, keupayaan, dsb. supaya menarik, mudahguna serta pantas (user friendly). Strusnya, memposisi pula laman web tu, ie bagaimana ia dipromosi/mengoptimakan ranking ie. agar mudah capaian / berada top kat enjin2 carian utama spt google, yahoo dll. Ianya melalui kaedah tertentu yg biasa diberikan oleh banyak sykt pembekal perkhidmatan pemasaran. internet.

  11. huffaz_quran berkata:

    sy dah copy artikle di ini….sy minta keizinan dan keredhaan penulis

  12. infosky berkata:

    No problem.. sentiasa halalkan.

  13. sz berkata:

    salam, saya pun ingin minta izin penulis untuk mengambil idea / info penulis untuk tujuan penyelidikan. terima kasih.

  14. infosky berkata:

    Silakan, malah sesiapa pun.

  15. CasperJubilee berkata:

    Salam…

    Apa yang dimaksudkan dengan REKABENTUK PAKEJ PEMBUNGKUSAN UNTUK PASARAN ISTIMEWA (DLM & LUAR NEGARA)

    Saya nak mtk izin penulis untuk meminjam artikel anda untuk tujuan pengajaran…

    Terima kasih

  16. afiqah safiee berkata:

    salam..sy pn dh c0py y’r idea…4 assgmnt…mntk d halalkan ek..mekaseh..

  17. e-rah berkata:

    boleh bagi tau x ape ke bendenye DEFINISI PEMBUNGKUSAN????? URGENT !!!!

  18. infosky berkata:

    Secara amnya/mudahnya: Pembungkusan merupakan tindakan, proses, seni, idea dan stail bagaimana produk dibungkus (packing) dan dikemukakan kepada pengguna.

  19. mohd haizar berkata:

    boleh ke smidec bantu bagi pinjaman untuk buka kedai makan

  20. mohd haizar berkata:

    member saya cakap smidec boleh beri bantuan dana untuk buka perniagaan.

  21. liza berkata:

    saya ingin menceburi bidang industri untuk pembungkusan produk makanan..saya nak tahu aspek2 dan kriteria tentang pembungkusan makanan ini.

  22. rini berkata:

    salam encik boleh x bgtau mcmane nak asilkan pembungkusan krn sy terbabit dlm penhasilan packaging
    mini projek pemasaran,,

  23. suzen berkata:

    bagaimana nak berniaga? saya ingin meaceburi dalam bidang industri

  24. rieza berkata:

    tq. for this artikel…saya pun nak tq cuz dah cpy artikel nie…

  25. Tanpa Nama berkata:

    ntah la…

  26. cikgu nak pencen berkata:

    Assalamualaikum, Saya minta izin menggunakan artikal untuk pembinaan WIM.

  27. nurul berkata:

    boleh bantu saya…
    apa kelemahan pembungkusan ?
    atau permasalahan pembungkusan di pasaran sekarang ?

  28. muksin berkata:

    salam… saya muksin,peniaga kecil kecilan kepak ayam bakar… Saya bercadang hendak membuat pembungkusan kepak ayam bakar,tetapi tak tahu macam mana nak mula. harap pihak anda dapat membantu saya. bagaimana cara nak dapatkan logo halal.di mana syarikat yang membuat pembungkusan untuk kepak ayam bakar saya. 0111-2327930.

    belia 1 malaysia… terima kasih.

  29. khairul afif berkata:

    apakah maksud disebalik maksud pembungkusan dalam peniagaan

  30. Arron berkata:

    As the admin of this website is working, no hesitation very rapidly it will
    be renowned, due to its quality contents.

  31. Glam metal Bands berkata:

    hello there and thank you for your information – I’ve certainly picked up anything new from right here. I did however expertise some technical points using this web site, as I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I’m complaining, but
    slow loading instances times will often affect your placement in google and can damage your high-quality score if
    ads and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my email and can look out for a lot more of your respective interesting content.
    Make sure you update this again soon.

  32. suziana berkata:

    saya nak tanay sy baru ingin menceburi dlm perniagaan..so sy nk minta pendapat..sy ingin membuat produk seperti sos.so saya nk tahu untuk membuat label produk perlu mendapatkan pengesahan dari mana2 pihak ker?

  33. Tanpa Nama berkata:

    Iya

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: